مقالات, دکوراسیون رستوران و کافی شاپ, دکوراسیون فضای باز و باغ و ویلا

ابعاد استاندارد میز و صندلی رستوران

ابعاد میز و صندلی رستوران

تاثیر فضا در انتخاب ابعاد استاندارد میز و صندلی رستوران

قصد باز کردن یک رستوران یا کافی‌ شاپ را دارید؟ آیا در تشخیص اینکه چند میز نیاز دارید، دچار مشکل شده‌اید؟ در مورد ابعاد میز و صندلی رستوران اطلاعاتی ندارید و نمی‌دانید چند میز در فضای شما جا می‌شود؟ در مورد دکوراسیون کافی شاپ و رستوران خود نگرانید… در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ داده ایم.

یکی از اجزای کلیدی طراحی یک رستوران یا کافی‌ شاپ سودآور، ایجاد فضایی کارآمد و مقرون به صرفه است که رضایت مشتری را افزایش می‌دهد و ارائه خدمات را تسریع می‌بخشد. در بازار رقابتی امروز، فراهم کردن شرایطی برای ارائه خدمات باکیفیت، زمان انتظار کوتاه و فضای عالی از هر رستوران و کافی‌ شاپی انتظار می‌رود. اجرای این امر مستلزم داشتن دانش کافی در مورد استانداردهای طراحی داخلی رستوران و کافه است. مهم است از اندازه استاندارد میز و صندلی رستوران مطلع باشید، بدانید چه تجهیزاتی نیاز دارید، در چه مکان‌هایی باید از آن‌ها استفاده کنید و چقدر فضا برای ایجاد یک نام تجاری موفق نیاز است.

انواع میز های مختلف و ابعاد استاندارد آن ها

جالب است بدانید فضای کلی مورد استفاده در رستوران و کافی‌ شاپ باید 60 درصد از فضای در دسترس شما باشد. بر اساس ابعاد استاندارد میز و صندلی کافی‌ شاپ، لازم است صندلی‌ها حدود 45 سانتی‌متر از گوشه‌ها و دیوار فاصله داشته باشند. حدود 60 تا 76 سانتی‌متر فضا برای نشستن و تکان خوردن هر صندلی نیز نیاز است.

اندازه میز و صندلی کافی‌ شاپ بر اساس شکل میز و صندلی متفاوت خواهد بود. یکی از رایج‌ترین انواع میز و صندلی در رستوران‌ها، میزهای دو تا چهار نفره است که معمولا از دو قسمت پایه و بخش رومیزی ساخته می‌شوند. درحالی‌که پایه‌های میز معمولا فلزی هستند، بخش رومیزی می‌تواند دارای روکش‌های مختلفی از جنس سنگ مرمر، گرانیت، چوب، لمینت و رزین هستند. میزهای دو تا چهار نفره به اشکال مختلف دایره، مربع و مستطیل در رستوران‌ها و کافی‌ شاپ‌ها موجود هستند.

در ادامه انواع مدل‌های میز و صندلی معرفی می‌شوند:

  •  ابعاد مناسب میز بار (Bar height)

میزهای بار در ابتدا برای پذیرایی از مشتریان، در انتظار خالی شدن میزها استفاده شد و با گذشت زمان، به یک انتخاب برای بسیاری از افراد تبدیل شد. بسیاری از افرادی که به دنبال تجربه‌ای خاص و بدون انتظار در برخی از رستوران‌ها هستند، از این میزها استفاده می‌کنند. میز بار معمولا در رستوران‌های شیک و رسمی دیده نمی‌شود. ابعاد میز و صندلی کافی‌ شاپ به این گونه است که معمولا ارتفاع میز حدود 100 تا 110 سانتی‌متر است و صندلی‌های بار ارتفاع 70 تا 75 سانتی‌متر پشت آن‌ها قرار می‌گیرد.

همین الان می توانید انواع متنوع میز و صندلی های بار را از لینک زیر ببینید.

صندلی کانتر

ابعاد میز و صندلی کافه

ابعاد استاندارد میز و صندلی

  • کاناپه رستوران (Restaurant Booths)

کاناپه نوعی صندلی کاناپه‌مانند هستند که با پشتی‌های بلند خود، راحتی و حریم خصوصی بیشتری را در مقایسه با اکثر انواع میز و صندلی در رستوران‌ها ایجاد می‌کنند. صاحبان رستوران نیز به خاطر شکل مرتبی که در دکوراسیون ایجاد می کند و امکان تمیز کردن راحت، آن را دوست دارند. برای تصمیم‌گیری در مورد شکل قرارگیری آن‌ها، باید محاسبه کنید که فضای شما چقدر است و به چه تعداد از آن‌ها نیاز دارید.

بسته به فضای رستوران می‌توان فاصله بین غرفه‌ها را توسط تغییر ابعاد میز وسط کم و زیاد کرد. معمولا بر اساس اندازه استاندارد میز و صندلی رستوران‌ها، اندازه هر غرفه میتواند بین حدود 165 تا 200 سانتی‌متر متغیر باشد. طول هر صندلی کاناپه‌ای که در هر سمت قرار می‌گیرد، 60 سانتی‌متر است.

  • میز غذاخوری خانوادگی

معمولا این میزها به شکل دایره یا مستطیل ساخته می‌شوند و برای 8 تا 10 مهمان مناسب هستد. اکثر اوقات این میزها در قسمت دیگری از رستوران یا کافه قرار می‌گیرند.به طوری که برای یک میز 4 نفره: 90 تا 120 سانتی متر طول و 90 تا 110 سانتی متر عرض لازم است ومیز 6 نفره: 120 تا 150 سانتی متر طول و 90 تا 110 سانتی متر عرض ابعاد استاندارد میز و صندلی است.

  • میزهای فضای باز

استفاده از فضای باز رستوران‌ها و کافه‌ها به مشتریان امکان لذت بردن از طبیعت و هوای آزاد را می‌دهد. همچنین قرار دادن میزهایی در فضای باز، منجر به افزایش تعداد مشتریان و در نتیجه درآمد بیشتر می‌شود. این میزها معمولا دارای پوشش محافظ هستند تا در برابر شرایط آب‌و‌هوایی گوناگون مقاوم باشند.

شکل میز باید چگونه باشد تا ابعاد استاندارد میز رعایت شود ؟

میزهای فضای باز می توانند مستطیلی، مربعی، دایره ای یا بیضی شکل باشند. میزهای مستطیلی و مربعی معمولاً فضای بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می دهند، در حالی که میزهای دایره ای و بیضی شکل معمولاً برای ایجاد فضای بیشتر برای رفت و آمد مناسب تر هستند.

ارتفاع استاندارد میز چقدر است ؟

ارتفاع میزهای فضای باز معمولاً 71 تا 76 سانتی متر است. این ارتفاع به افراد اجازه می دهد تا به راحتی غذا بخورند و با صندلی های راحتی به راحتی بنشینند.

نکاتی که در انتخاب میز و صندلی رستورانی باید در نظر بگیرید.

همه نوع اندازه‌ میز و صندلی رستوران، در یکی از دو دسته گرد و مربع یا مستطیل قرار می‌گیرند. استفاده از هر کدام از آن‌ها مزایایی دارد و انتخاب یک شکل خاص به ترجیح شخصی طراح، چیدمان رستوران یا نیاز شما بستگی دارد.

میزهای رستورانی مربع یا مستطیل شکل:

این نوع از میزها برای هر مناسبتی مناسب هستند و فضا را به صورت متقارن پر می‌کنند.

میزهای رستورانی گرد:

میزهای گرد می‌توانند عنصر اصلی طراحی رستوران باشند. معاشرت و غذا خوردن را لذت‌بخش کرده و ظرفیت بیشتری را نشستن ارائه می‌دهند.

ابعاد استاندارد میر و صندلی

ابعاد میز و صندلی رستوران

 

 

جدول اندازه و ابعاد استاندارد میزهای رستوران و کافه

ابعاد میز و صندلی رستوران به نوع، چیدمان و ظرفیت میز بستگی دارد. به عنوان مثال، یک رستوران غذاخوری فضای میز بیشتری به نسبت یک رستوران فست‌فود نیاز دارد. به طور معمول ارتفاع یک صندلی رستوران برای استفاده مناسب با میزهای غذاخوری استاندارد، باید 18 اینچ یا حدود 46 سانتی‌‌متر باشد. عرض صندلی‌ها نیز معمولا بین 40 تا 45 سانتی‌متر متغیر است. در جدول زیر اندازه میزهای رستوران با توجه به ظرفیت صندلی، برای اشکال مختلف، به سانتی‌متر آورده شده است.

تعداد صندلی‌ها اندازه میز شکل میز
2 60*60 میز مربع
1_4 75*75
4 90*90
8 105*105
2 60*75 میز های مستطیل
4 60*105
4 60*120
4 75*105
4 75*120
1_4 60 میز ها ی گرد (قطر)
2_4 75
3_4 90
4_5 105
5_6 120
6_7 135
6_8 150

 موارد مهمی که در انتخاب ابعاد میز و صندلی به آن اشاره نمی کنند❗

هنگام طراحی یک رستوران یا کافی‌ شاپ، علاوه بر در نظر گرفتن ابعاد میز و صندلی رستوران، باید به نوع خدمتی که به مشتری ارائه می‌دهید نیز توجه داشته باشید. همانطور که در جدول مشاهده کردید ابعاد مختلفی از میزهای مستطیل را تنها برای استفاده دو نفره می‌توان ارائه داد. منو، سبک غذایی، اندازه ظروف و بشقاب‌هایی که استفاده می‌کنید،

همگی در انتخاب ابعاد نهایی میز، صندلی و تعداد آن‌ها دخیل هستند. میزهای کوچک‌تر در طبقه‌بندی ابعاد استاندارد میز و صندلی کافی‌ شاپ قرار می‌گیرند و بیشتر مناسب وعده‌های غذایی سبک و فست‌فود هستند. انواع مختلف میزها و ابعاد آن‌ها، برای رسیدن به یک دید کلی در ارتباط با طراحی داخلی رستوران‌ها و انتخاب درست در این مقاله معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *