دکوراسیون رستوران و کافی شاپ, دکوراسیون فضای داخلی منزل, دکوراسیون هتل و تالار, مقالات

تفاوت فوم سرد و گرم در مبلمان (راهنمای تشخیص فوم سرد از گرم)

تفاوت فوم سرد و گرم در مبلمان

تفاوت فوم سرد و گرم در مبلمان

تفاوت فوم سرد و گرم میتواند در قیمت و دوام کالای مورد نظر شما تاثیرات مهمی بگذارد. انتخاب مبلمان مناسب یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین مراحل چیدمان خانه است. امروزه مبل‌هایی با تنوع بالا، طرح و رنگ‌های جذاب در بازار موجود هستند که ما را به سمت خرید هیجانی سوق می‌دهند. با این حال انتخاب درست چیست؟

مهمتر از رنگ، طرح، متناسب بودن با فضا و قیمت؛ دوامی است که یک مبل می‌تواند داشته باشد. صنایع نظری از معدود تولید کنندگان بزرگ کشور است که به صورت اختصاصی در تولید محصولاتشان انحصارا از فوم سرد استفاده می‌‎کنند و همین نکته یکی از بزرگ ترین وجوه تمایز این تولید کننده با کیفیت نسبت به دیگر برند ها در این صنعت پر رقابت است. دوام مبل به نوع فوم‌هایی وابسته است که در بخش نشیمن و تکیه‌گاه از آن استفاده شده است. برای بررسی لیست قیمت کامل محصولات نظری روی لینک کلیک کنید.

به نظر شما چرا صنایع نظری فقط از فوم های سرد استفاده می‌کند؟ با ما همراه باشید تا به این سوال مهم پاسخ دهیم و راز بهترین بودن محصولات برند نظری را در کنار هم کشف کنیم.

زمانی که فروشنده از فوم‌های سرد و گرم به کار رفته در مبلمان صحبت می‌کند، انتخاب سخت‌تر می‌شود. آیا می‌دانید فوم چیست؟ چگونه می‌شود به تفاوت فوم سرد و گرم در مبلمان پی برد؟ در این مقاله درباره پاسخ این سوالات صحبت خواهیم کرد.

تفاوت فوم سرد و گرم در مبل

فوم سرد مبل

فوم چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

برای آگاهی از تفاوت فوم سرد و گرم مبل، ابتدا باید بدانید فوم چیست. فوم‌های پلی‌یورتان یکی از رایج‌ترین انواع فوم‌ هستند که در ساخت مبلمان استفاده می‌شوند. فوم‌های پلی‌اتیلن در ساختار خود دارای سلول‌های بسته هستند. این ویژگی در فوم‌های پلی‌یورتان به سلول‌های باز تغییر کرده است و به همین دلیل به گزینه ایده‌آلی برای استفاده در مبلمان تبدیل شده است.

طی روند پلیمریزاسیون پلی‌یورتان، در فرآیندی به نام دمیده شدن واکنش‌های شیمیایی بین پلی‌ال‌ها و دی‌ایزوسیانات انجام می‌شود که منجر به ایجاد حباب‌های گاز درون فوم می‌شود. حباب های ایجاد شده ساختار سلولی باز به فوم می‌دهد.

به صورت کلی فوم‌ها به دو دسته فوم سخت و نرم تقسیم می‌شوند. فوم‌های نرم شامل فوم سرد و گرم هستند که هر دو نوع آن‌ها در حرارت ساخته می‌شوند و با توجه به نوع فرآیند ساخت نامگذاری شده‌اند. فوم‌های دارای سلول‌های باز نرم هستند و به همین دلیل کاربرد زیادی در صنعت مبلمان دارند. سلول‌های باز پس از تشکیل شدن با هوا پر می‌شوند.

زمانی که روی فوم می‌نشینیم، با اعمال فشار هوا از سلول‌ها خارج می‌شود. پس از بلند شدن فشار برداشته می‌شود و سلول‌ها با پر شدن از هوا به حالت قبل بر‌می‌گردند. فوم را می‌توان در فرآیند تولید دستکاری کرد تا انواع مختلفی از فوم پلی‌یورتان ایجاد شود.

تفاوت فوم سرد و گرم در مبلمانفوم سرد مبل چیست؟

فوم سرد یک فوم باکیفیت و با قابلیت ارتجاعی بالا است. پس از ترکیب مواد شیمیایی، مواد تشکیل دهنده فوم سرد مبل با افزودن عامل پف‌زا یا جایگزین‌های سازگار با محیط زیست کف می‌کنند. سپس درون قالب‌های مورد نظر ریخته می‌شوند تا برای خشک شدن و پردازش‌های بعدی آماده شوند. برخلاف سایر فوم‌ها این فرآیند می‌تواند در دمای پایین انجام شود. تا این مرحله از ساخت، سلول‌های فوم سرد هنوز بسته هستند.

 یکی از مهمترین تفاوت فوم سرد و گرم در مبلمان این است که فوم سرد با ساختار متراکم‌تری تولید می‎شود. برای اینکه فوم سرد کاربردی باشد لازم است سلول‌ها باز باشند تا هوا جریان داشته باشد. پس از اینکه فوم را از قالب خارج کردند، با استفاده از غلتک‌هایی فوم را تحت فشار و کشش قرار می‌دهند. با این کار سلول‌های فوم باز می‌شود و امکان جا به‌ جا شدن هوا به وجود می‌آید.

اکنون فوم سرد را می‌توان برای مصارف مختلفی مانند لوازم داخلی خودرو، قطار، صندلی‌های اداری و مبلمان استفاده کرد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مبلمانی را انتخاب کنند که فوم سرد در آن به کار رفته باشد. در ادامه این بخش به توضیح مهمترین ویژگی ‌های فوم سرد می‌پردازیم.

  • در صورت نشستن یا خوابیدن بر روی آن، شکل بدن را می‌گیرد و به راحتی در قالب‌های ساخت مبل جا می‌شود.
  • هنگام استفاده هیچ صدایی تولید نمی‌کنند.
  • در برابر عوامل کششی و ارتجاعی مقاومت بالایی دارد.
  • یکی از مهمترین تفاوت فوم سرد و گرم مبل ضد آب بودن فوم سرد است. به دلیل نوع فرآیند ساخت و نسبت مواد اولیه، آب درون آن‌ها نفوذ نمی‌کند.
  • وجود سلول‌های باز در ساختار فوم سرد باعث می‌شود وزن کمی داشته باشند که مزیت مهمی است.
  • عمر بالایی دارند و به دلیل انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی که دارند؛ دیرتر شکسته یا خراب می‌شوند.
  • فوم سرد مبل را می‌توان در اندازه و سایزهای مختلفی تولید کرد.
  • عایق حرارتی خوبی در مقایسه با تشک‌های فنری است.

فوم گرم مبل چیست؟

روش تولید فوم گرم مشابه با فوم سرد است. کلمات سرد و گرم در نامگذاری این دو فوم به نحوه تولید و تفاوت فوم سرد و گرم مبل اشاره دارد. فوم سرد تحت حرارت غیر مستقیم و دمای پایین تولید می‌شود؛ در حالی که فوم گرم تحت حرارت مستقیم و در دمای بالا ساخته می‌شود. در واقع در گذشته، ابتدا فوم گرم تولید شده است و پس از مدتی، در فرمولاسیون جدید به فوم سرد دست ‌یافته‌اند. فوم گرم در کالای خواب، صنعت خودرو، مبلمان، بسته‌بندی و عایق کردن کاربرد دارد.

تفاوت فوم سرد و گرم در مبلمان در چه مواردی است؟

همانطور که گفته شد فوم سرد در دمای پایین ساخته می‌شود؛ بنابراین مدت زمان فرآیند ساخت طولانی می‌شود و سلول‌ها فرصت دارند به آرامی تشکیل شوند. به همین دلیل خاصیت ارتجاعی بالایی از خود نشان می‌دهند. از سوی دیگر در فوم گرم به دلیل دمای بالا و حرارت مستقیم، سرعت تولید بالا است. به همین دلیل فوم سفت‌تر است و خاصیت ارتجاعی کمتری دارد.

بر اساس آنچه گفته شد مهمترین تفاوت فوم سرد و گرم در مبلمان در میزان ارتجاعی بودن و سفتی آن‌ها است که باعث می‌شود فوم سرد دوام بالاتر و قیمت بیشتری داشته باشد.

تفاوت فوم سرد و گرم در مبل

روش تشخیص فوم سرد و گرم در مبلمان

هنگامی که برای خرید مبل در فروشگاه هستید و نمی‌دانید در نشیمن از چه نوع فومی استفاده شده است، کافی است با دست خود روی مبل فشار ایجاد کنید. اگر دست شما فرو رفت و بعد از برداشتن فشار فوم به سرعت بالا آمد، از فوم سرد مبل استفاده شده است. اگر مدت زمان بیشتری تا برگشتن به حالت اول طول کشید، فوم گرم در مبل به کار رفته است.

سخن آخر؛ در این مقاله درباره تفاوت‌ فوم سرد و گرم در مبلمان صحبت شد. اگر دنبال خرید مبلمانی هستید که عمر طولانی داشته باشد، باید متوجه شوید چه نوع فومی در ساختار آن‌ها وجود دارد. بسیاری از تولیدکنندگان از فوم‌های گرم در مبلمان خود استفاده می‌کنند. فوم گرم مبل به دلیل سرعت بالای فرآیند ساخت، زیاد تولید می‌شود و قیمت کمی دارد.

همچنین در ابتدا ظاهر خوب و سفتی دارد اما پس از مدتی به مرور نرم می‌شود و فرورفتگی‌هایی در بخش نشیمن یا تکیه‌گاه ظاهر می‌شود. به همین دلیل بهتر است در کنار توجه به ویژگی‌های ظاهری مبلی که انتخاب می‌کنید، حواستان به استفاده از فوم سرد در مبلمان هم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *