مقالات, دکوراسیون آشپزخانه, دکوراسیون رستوران و کافی شاپ, دکوراسیون فضای باز و باغ و ویلا, دکوراسیون فضای داخلی منزل

بهترین روش برای از بین بردن لک‌های روی میز

از بین بردن لکه از روی چوب

بهترین روش برای از بین بردن لک روی میز

برای از بین بردن لک روی میز چه باید کرد؟ میز ناهارخوری یک وسیله پر کاربرد است. وسایل مختلف را هنگام آماده کردن غذا بر روی آن می‌گذارید، بچه‌ها تکالیف خود را روی آن انجام می‌دهند، وقت زیادی را با دوستان و خانواده صرف معاشرت می‌کنید و البته جایی است که هزاران وعده‌ غذایی و میان وعده در را در طول عمر میز می‌خورید؛ بنابراین جای تعجب نیست که در کنار استفاده، لکه‌هایی بر روی میز ایجاد شود. با این حال نگران نباشید؛ حتی اگر مدتی از به وجود آمدن لکه‌ها می‌گذرد، باز هم راهی برای پاک کردن لک روی میز پیدا خواهد شد. بیایید کمی بیشتر در مورد انواع لکه‌ها و راهکارهای مختلف برای از بین بردن آن‌ها صحبت کنیم.

این مشکلات برای میز های رستوران و کافی شاپ بیشتر ایجاد می‌شود چرا که این میز ها همه روزه در معرض استفاده ده ها نفر قرار میگیرند؛ پس احتمال کثیف شدن و ایجاد لک های عجیب برای آن ها بسیار زیاد است.

نحوه از بین بردن لک روی میز

میزهای پلاستیکی مقاومت بالایی در برابر لکه شدن دارند؛ با این حال در صورت ایجاد چنین مشکلی به راحتی با استفاده از شوینده‌های مختلف می‌توان برای پاک کردن لک روی میز اقدام کرد؛ در حالی که همه چیز برای میزهای چوبی متفاوت است. چوب نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارد و به راحتی لکه‌دار می‌شود.

اگر لکه‌ها کوچک هستند می‌توانید از راهکارهایی که در ادامه این مقاله توضیح می‌دهیم استفاده کنید؛ با این حال در صورتی که لکه‌های ایجاد شده بزرگ و عمیق هستند یا میز گرانبهایی دارید بهتر است از یک متخصص برای از بین بردن لک روی میز کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که بهتر است تکنیک از بین بردن لکه را در یک ناحیه از میز که کمتر دیده می‌شود امتحان کنید و این روش‌ها را بر روی چوب‌های رنگ شده انجام ندهید، زیرا می‌تواند رنگ چوب را از بین ببرد یا تغییر دهد.

تمیز کردن لکه از روی چوب

پاک کردن لکه از روی چوب

نحوه از بردن لک‌های سفید ناشی از رطوبت بر روی چوب

با ریختن آب بر روی چوب ممکن است یک حلقه سفید ناخوشایند روی میز ناهارخوری قهوه‌ای شما ایجاد شود. مهمترین نکته این است که باید برای از بین بردن لک روی میز سریع عمل کنید. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای از بین بردن لکه آب روی چوب با استفاده از وسایلی که در حالت عادی در دسترس است وجود دارد. در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

1- خمیر دندان

خمیر دندان سفید کننده را روی یک پارچه نرم بمالید و با حرکات دایره‌ای به لکه روی میز بمالید. باقی‌مانده خمیر دندان را پاک کرده و چوب را خشک کنید.

2- جوش شیرین

جوش شیرین سال‌های زیادی است که به عنوان یک لکه‌بر شناخته می‌شود. با اضافه کردن مقداری آب به جوش شیرین یک خمیر غلیظ برای از بین بردن لک روی میز درست کنید. به یاد داشته باشید اصلا این خمیر نباید آبکی باشد، زیرا در این حالت خودش باعث لک شدن میز می‌شود. با استفاده از یک پارچه نرم خمیر را به آرامی روی لکه بگذارید و آن را دورانی حرکت دهید. ذرات ریز جوش شیرین معمولا به از بین بردن لکه کمک می‌کنند. سپس از یک پارچه خشک برای تمیز کردن میز استفاده کنید.

3- نمک

یک قاشق چای خوری نمک را با چند قطره آب مخلوط کرده و با حرکات دایره‌ای روی لکه بمالید. باقی‌مانده را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

4- واکس ماشین

با انگشت خود کمی واکس ماشین را روی لکه‌های سرسخت‌تر بزنید. بگذارید خشک شود و سپس چوب را با یک پارچه نرم تمیز کنید.

5- روغن زیتون و سرکه سفید

مقدار مساوی روغن زیتون و سرکه سفید را مخلوط کرده و با استفاده از یک پارچه نرم بر روی لکه بمالید. سپس چوب را تمیز کنید تا براق شود.

6- استفاده از سشوار

گاهی برای پاک کردن لک روی میز که به دلیل ریختن آب ایجاد شده است، می‌شود از سشوار استفاده کرد. برای این کار نباید سشوار را هرگز به میز نزدیک کنید. به طور متوسط بسته به میزان آب و مقدار نفوذ در چوب ممکن است بین 15 تا 20 دقیقه طول بکشد.

صرف نظر از نوع روشی که برای از بین بردن لک روی میز به کار می‌برید، سعی کنید قبل از مصرف هرگونه پولیش یا واکس اجازه دهید چوب کاملا خشک شود. از آن‌جایی که لکه‌های سفید تنها به دلیل رطوبت ایجاد نمی‌شوند، بهتر است در مورد روش‌های پاک کردن لکه‌های سفید ناشی از حرارت بر روی چوب هم اطلاعاتی داشته باشیم.

نحوه از بردن لک‌های سفید ناشی از حرارت بر روی چوب

ظاهر لکه ناشی از آب و حرارت تا حدودی یکسان است. لکه حرارتی می‌تواند بر اثر گذاشتن یک فنجان قهوه داغ، یک کاسه سوپ، یا هر ظرف داغ دیگری ایجاد شود. گرمای بیش از حد باعث انبساط منافذ چوب و تغییر رنگ می‌شود.

در ادامه این بخش به بررسی چند روش برای از بین بردن لک روی میز ناشی از حرارت می‌پردازیم. فقط به یاد داشته باشید که ممکن است مجبور شوید این تکنیک‌ها را چندین بار تکرار کنید تا اثربخش باشند.

7- خمیردندان و جوش شیرین

با استفاده از خمیردندان غیر ژله‌ای و جوش شیرین خمیر درست کنید؛ مخلوط را روی چوب بمالید و با یک پارچه دیگر سطح را تمیز کنید. این فرایند را چند بار تکرار کنید تا لکه از بین برود. سپس چوب را با پولیش یا روغن جلا دهید.

8- سس مایونز

استفاده از سس مایونز زمانی به کار می‌آید که با لکه آبی مواجه شوید که جدید نیست. مایونز را روی لکه بمالید و به آن زمان دهید تا به نقطه آسیب دیده نفوذ کند. بگذارید سس حداقل برای 2 ساعت روی لکه باقی بماند. سپس باقی‌مانده سس را با یک حوله کاغذی پاک کنید.

9- روغن زیتون و سرکه سفید

ترکیب سرکه و روغن زیتون برای پاک کردن لکه روی میز ناشی از حرارت هم کاربرد دارد؛ برای این نوع لکه لازم است مدت بیشتری این مخلوط روی لکه بماند تا رطوبت محبوس شده در منافذ چوب آزاد شوند. پس از 1 تا 2 ساعت باقی‌مانده را با یک پارچه نرم بردارید و میز را تمیز کنید.

10- نحوه از بردن لک‌های چسبناک از روی چوب

گاهی ممکن است ماده چسبناکی به میز بچسبد؛ در این موقعیت برای از بین بردن لک روی میز باید از روغن کمک گرفت. روغن را به لکه چسبناک بمالید و به آن چند ساعت زمان بدهید. سپس چوب را تمیز کنید؛ فقط به یاد داشته باشید که این روش برای میزهای چوبی لاک زده بهتر عمل می‌کند و ممکن است برای چوب خام ایجاد لکه کند.

11- نحوه از بردن لک‌های تیره قدیمی از روی چوب

زمانی که هیچ کدام از تکنیک‌های بالا برای پاک کردن لک از روی میز جواب نداد، باید از سفید کننده مخصوص چوب استفاده کرد. اگر نتوانستید سفید کننده مخصوص چوب را پیدا کنید، بهتر است دنبال اسید اگزالیک باشید. مثل همیشه اول بر روی یک نقطه پنهان از میز از این محلول استفاده کنید، اگر تغییر رنگ ایجاد نشد، آن را روی لکه بزنید و بگذارید برای نیم ساعت باقی بماند. ممکن است برای نتیجه بهتر به تکرار کردن این روش نیاز باشد.

12- نحوه از بردن لک‌های ناشی از مداد رنگی از روی چوب

پاک کردن لک روی میز ناشی از مداد رنگی، مداد شمعی یا سایر قلم‌های رنگ‌آمیزی کودکان کار سختی نیست. ابتدا سعی کنید از یک پارچه مرطوب کمک بگیرید اگر تغییری ایجاد نشد به ایزوپروپیل الکل نیاز دارید؛ آن را بر روی لکه بزنید و با پارچه تمیز آن را تمیز کنید پس از اینکه لکه از بین رفت، میز را خشک کنید. محلول ضدعفونی کننده دست معمولا حاوی مقادیر زیادی ایزوپروپیل الکل است، بنابراین می‌توانید از آن استفاده کنید.

13- نحوه از بردن لک‌های ناشی از قهوه روی چوب

برای پاک کردن لک روی میز ناشی از قهوه باید از سرکه سفید استفاده کنید. اسید استیک موجود در سرکه بدون آسیب رساندن به سطح لکه قهوه را از بین می‌برد. اجازه دهید سرکه حدود 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بماند. سپس از یک پارچه تمیز برای خشک کردن لکه استفاده کنید.

14- نحوه از بردن لک‌های ناشی از لاک ناخن روی چوب

اگر سطح میز با لاک ناخن لکه‌دار شد، استون اصلا راه حل مناسبی برای از بین بردن لک روی میز نیست. استون یا سایر پاک کننده‌های لاک ناخن به سطح چوب آسیب می‌رساند. اگر لاک هنوز خیس است، یک قاشق غذاخوری شکر روی آن بپاشید. پس از خشک شدن با خراشیدن لاک پاک می‌شود. همچنین اگر به لاک خشک شده اسپری مو بزنید با استفاده از یک پارچه تمیز می‌توانید به راحتی آن را تمیز کنید.

سخن آخر

ایجاد لکه بر روی میز و وسایلی که به صورت دائم در حال استفاده از آن‌ها هستید، اجتناب ناپذیر است. با این حال برای از بین بردن لک روی میز تنها به کمی تلاش و وسایلی ساده نیاز دارید. بهتر است در قدم اول تلاش کنید لکه‌ای روی میز ایجاد نشود. برای این کار از زیر لیوانی، زیر بشقابی و زیر قابلمه‌هایی که مانع نفوذ رطوبت و گرما هستند، استفاده کنید. در قدم بعدی اگر لکه ایجاد شد بهترین کار این است که در سریع ترین زمان ممکن برای پاک کردن لک روی میز اقدام کنید. در این مقاله در مورد انواع لکه‌ها و روش‌های مختلف رفع آن‌ها صحبت شد تا بتوانید با دانستن آن‌ها به سرعت لکه‌های ایجاد شده را پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *